fredag 14 maj 2010

Mina viktminskningstips

Det är lite av en djungel när man letar på internet efter olika viktminskningstips. Somliga förespråkar en typ av diet och andra raka motsatsen. Tänkte bara skriva några rader om vad som har fungerat för mig. Jag har lärt mig att man inte behöver ge upp för att man gör ett misstag. Blir det tokigt någon dag så tänker jag inte så mycket på det utan tar nya tag.

Mat


Slutade med allt onödigt socker. Alltså inget godis, inget socker i kaffet, ingen läsk osv. Har trillat dit några gånger och ätit godis ibland men tidigare var det dagligen, nu blir det nån enstaka gång. Försöker att äta regelbundet. Byter ut några måltider mot måltidsersättare (typ Naturdiet, Allevo eller liknande). Om jag ska åka hemmifrån så tar jag med mig en måltidsersättare, annars är det väldigt lätt att man äter något onyttigt när hungern kommer. Köper hem massor av frukt och grönsaker som man kan gå och småäta på.

Motion


Började med små korta promenader på 5-10 minuter och utökade efter förmåga. Parkerade medvetet bilen lite längre bort när jag skulle handla osv. Upptäckte stavgång och att jag fick mindre ont i benen när jag använde stavar vilket gjorde att jag kunde gå ännu längre. Det är väldigt bra att kolla upp olika sträckor. Jag har t.ex. sträckor som tar 20, 30, 45, 60 eller 90 minuter. På så sätt kan jag välja en kortare sträcka ifall jag känner mig extra trött och hängig den dagen.

Motivation


Håller motivationen uppe genom att läsa andras viktbloggar. Påminner mig själv dagligen om varför jag kämpar och hur skönt och lätt det kommer bli när jag når mitt mål.

Detta fungerar för mig fast kanske inte för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar